Dagen Avslutad

Då var middagen avklarad.
Barnet badat och nerstoppad i min säng.
Disken bortplockad
Och arslet planterat i soffan. *tummen upp*

Idag när jag hade hämtar Jamie från dagis och var på väg för att möta mamma för en fika så pratade vi om dagis och gud vet allt som den lilla människan surrade om. helt plötsligt kröp dom vackraste orden ur den där söta lilla munnen. Det han sa var:

"Mamma vacker!"

Naaaaaw snacka om att få sin mamma att smälta! den lilla charmören. Blev paff över hans ordval för det första sen hans ansiktsuttryck när han sa det, han menade det verkligen. Det märks helt klart att han är hälften Chillenare iaf ^^ den där charmen är farlig det har jag fått erfara. Jamie kommer bli en riktig tjej tjusare när han blir äldre det är jag helt övertygad om.

För en tid sedan satt jag i ett väntrum på sjukhuset, ni vet ett sånt där trist grått rum som man får omedelbar ångest av? den typen av väntrum. Och när jag satt där och snällt väntade på att klockan skulle bli tre och min tur skulle komma så bläddrade jag igenom en massa tidningar i brist på annat att göra. Och när jag satt där med musiken från min telefon vrålandes i hörlurarna så blädrade jag förbi en sida där en ung grabb skickat in ett bidrag (det var någon sån där ungdomstidning typ "Glöd" eller vad den heter) och jag fastnade med blicken på rubriken som löd: "Tonåringar är inga sexgudar"

Jag började sakta läsa texten ungefär ett A4 långt och ju mer jag läste destumer fastnade jag i texten, ju mer jag läste destumer koncentrerad blev jag på själva inehållet och hans sätt att utrycka sig på, jag tog ur ena hörsnäckan ur örat för att musiken inte skulle störa och en stund senare tog jag ur den andra.

Själva texten var kanske inte så intressant men sättet han skrev det på och med den insikten som han verkade ha slog mig verkligen. Så här skrev han.

"Tonåringar är inga sexgudar."

"Jag ogillar sex starkt. Att säga att jag hatar sex känns överdrivet, eftersom det i grund och botten är jävligt skönt. Vad jag dock ogillar med sex är vad det har blivit bland tonåringar. Självklart kan jag tvångsmata er nu med ett kilo dagsfärska moralkakor med hjälp av en tratt om hur dagens samhälla är utseende/sexfixerat, men det är en diskussion så uttjatad att jag får ångest just nu eftersom jag nämner det.

Anyhoo. Hur vågar jag ens att någonting som är så coolt, så viktigt bland tonåringar som sex är en av de många saker jag ogillar tillsammans med Per Gessle och Let´s dance? Jo, där har vi svaret. Eftersom det ska vara så viktigt.

Vi har alla sett på svenska ungdomsfilmer och ångrat oss efteråt, men i dessa filmer, ifall ni har märkt de, så är det obligatoriskt med någon kille som ljuger om sin oskuld. Kliché, måhända, men det händer. Klart att man inte blir utskrattad om man nämner att man är svenne, men klart som fan att man får någon slags form av utfrysning eller annan form av bestraffning för det. I alla fall om man är kille.

För det ligger ju någonting töntigt i ordet oskuld. Som om själva ordet är synonymt med ung och oerfaren. Pojkar är oskulder, de andra är män. Punkt slut. Men innan jag fortsätter att slänga kängor på dagens manliga ideal vill jag gräva djupare i själva sexet.

Ingen kille i min ålder är en sexgud. Jag bryr mig inte om galna historier om killar som tagit tjejers oskuld i ett bagageutrymme på en buss medan den åkte på E4:an mot Göteborg (Apologize, Koffe) Sex suger i vår ålder.

1. Man kommer för tidigt.
2. Man får inte upp den.
3. Man får inte på kondomen.
4. Man får inte in den.
5. Man vet inte vad man gör.

Men värst av allt: Hon kommer inte. För om det är en sak alla borde veta är det att en bra sexpartner ser till att ens andra hälft har det lika skönt som en själv. Annars kan man skita i ens framtida sexliv och helt enkelt köpa en Barbara-docka.
Jag pratade nyligen med en tjejkompis som hade haft sex samanlagt fyra gånger och aldrig fått orgasm. När jag ställde frågan "Men har du fejkat någon gång" och hon svarade "nej så undrade jag hur skadat killens ego hade blivit den dagen. Att inte ens ha blivit lurad av sin flickvän i sängen, utan helt enkelt inse att han inte lyckades, är en av livets alla besvikelser. Vilket leder mig till en avgörande faktor för just sex under tonåren: Det manliga egot.

Om du har läst paragraferna har du insett följande: Tonåringar är inga sexgudar. De gånger majoriteten av killar har sex så tar deras ego en pungspark från helvetet. Men vad de däremot förlorar i sängen. tar det igen sen hos sina killkompisar genom att berätta om "tajta fittor" och "fasta bröst".En rätt så intressant process. De offrar lite för att sedan vinna tillbaka mer. Som om de vore riktigt duktiga pokerspelare.

Jag skrev aldrig att jag hatar sex. Vill ni veta varför? Eftersom sex är skönt. Riktigt jävla skönt. Men när man ser sex som ett sätt att förbättra sitt ego så behöver man tänka om. Sex är någonting kul, eller ska vara kul, någonting spontant. En intim stund man spenderar med ens andra hälft genom att upptäcka varandra. Och det är där vi har svaret. I tonåren borde det inte heta sexliv. Det borde heta experimentliv. En stund då man utforskar och experimenterar. För att sedan få erfarenhet som man kan ta med i vuxenlivet, då man verkligen börjar ha sex. Så gå inte in ett sovrum idag för att ha sex. Gå in i ett sovrum för att experimentera. Så länge ni har kondom."


Helt otroligt bra skrivet tycker jag! Sex är sådant ämne som man aldrig kommer få slut på åsikter om. och grabbens sätt att skriva på imponerade verkligen på mig!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Instämmer!

2009-03-24 @ 22:46:43
URL: http://iiinvincible.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0